
Mahdollistetaan yhdenvertainen asema kaikille yhteisellä oppimateriaalilla
Oppijoiden moninaiset tarpeet sekä uudistunut oppimisen tuki ja arviointi haastavat ajattelemaan, miten oppimateriaalit voisivat parhaiten palvella oppilaita ja opettajia. Pitäisikö jotain tehdä eri tavalla?
On äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunti. Luokkaan astuu parikymmentä erilaista oppijaa. Osa oppilaista tarvitsee lisää tukea perustaitoihin, toiset motivoituvat lisähaasteista. Erityisesti monikieliset oppilaat puolestaan hyötyisivät sana- ja käsitevarastoa rikastavasta harjoittelusta. Moninainen joukko erilaisten tarpeiden kera; kaikille haluttaisiin kuitenkin tarjota mahdollisuus kehittyä, onnistua ja työskennellä sopivan tasoisten tehtävien parissa.
Tuttu tilanne, eikö? Ja ratkaisu on se, että opettaja tilaa erikseen eriyttävän materiaalin sitä tarvitseville. Lisäksi osalle oppilaista hankitaan ylöspäin eriyttävää lisämateriaalia, sekä vielä erikseen sanastoa tukeva materiaali monikielisille oppilaille.

Entä jos kaikilla oppilailla olisi sama, kaikille yhteinen oppimateriaali?
Entä jos kaikilla oppilailla olisikin käytössään sama oppimateriaali, joka sisältäisi oppilaiden tarvitsemat, eri tasoiset tehtävät. Näin oppilaat työskentelisivät kaikki saman materiaalin äärellä – yhdenvertaisina ja tasa-arvoisina.
Opettajan ei tarvitse oppilaskohtaisesti miettiä, minkä materiaalin kullekin oppilaalle tilaa, koska yksi materiaali palvelee kaikkia oppilaita. Lisäksi saman materiaalin äärellä työskenteleminen helpottaa opettajan suunnittelutyötä sekä tuo enemmän liikkumatilaa oppilaille: tänään lisätukea tarvitseva oppilas voi ensi viikolla ja eri aiheen parissa kaivata jo lisähaastetta. Kaikille yhteinen oppimateriaali palvelee oppilasta hyvin myös tässä tapauksessa.
Yhteinen oppimateriaali vastaa hyvin myös tuen uudistuksen ryhmäkohtaisen tuen painotukseen: erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyö helpottuu, kun sama materiaali sopii kaikille oppijoille.

Ei vähemmän, vaan enemmän – jokaiselle oppilaalle
Edukustannus on rohkeasti, opettajien tarpeita kuunnellen, lähtenyt rakentamaan uudenlaista ratkaisua oppimateriaaleihin. Satuovien aapinen ja lukukirja alkuopetukseen ja Mainio-sarja 3.-6. luokkien äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen on luotu kaikille yhteiseksi, oppilaiden yhdenvertaisuutta tukevaksi oppimateriaaliksi. Ei erikseen E-materiaalia, ei erikseen materiaalia monikielisille oppilaille, vaan sama, runsas, pedagogisesti mietitty yhteinen oppimateriaali kaikille!
Kirjat ovat sivumäärältään runsaita verrattuna kilpailijoihin: ei tarvitse monistaa ja etsiä eriyttäviä tehtäviä, sillä tuettua harjoittelua on riittävästi.
– Opettaja, Mainio-sarjasta

Tehtäviä ja tukea joka tasolle
Sama oppimateriaali kaikille ei tarkoita, että oppilas saisi vähemmän omalle tasolle sopivia tehtäviä tai tekstejä. Päinvastoin! Oppilaiden tehtävien määrää on taitojen vihkoissa lisätty perinteisestä määrästä tuhdisti ja opettaja valitsee materiaalista kullekin oppilaalle sopivat tehtävät.
Myös eri lukemisen vaiheessa olevat oppijat on huomioitu. Esimerkiksi tavu- ja sanatason harjoittelua on koko Satuovien aapisen ja lukukirjan ajan, ihan toisen vuosiluokan loppuun saakka! Kolmannesta luokasta starttaavassa Mainio-sarjassa esimerkiksi runsas kuvatuki, selkotekstit, sanastoharjoittelu sekä tiivistelmät tukevat oppilasta, jonka lukutaito kaipaa harjoitusta.
Voisiko ajatus kaikille sopivasta yhteisestä oppimateriaalista siis toimia? Kun opettajia kuuntelee: kyllä vain!
Koulussa on pienluokkaa ja yleisopetuksen luokkaa, ja voidaan ihan samalla oppimateriaalilla mennä eteenpäin.
Materiaalia löytyy paljon, opettajan ei tarvitse itse tehdään mitään materiaalia – on todella helppokäyttöinen.
– Kärpäsen koulun opettajat, Satuovien aapisesta

Lue lisää!