Ajankohtaista > Satuovien aapinen avaa ovet eriyttämiseen ja opettajien yhteistyöhön

Satuovien aapinen avaa ovet eriyttämiseen ja opettajien yhteistyöhön

03.11.2025

Oppimisen tuen uudistus on tuonut opetukseen uusia painotuksia: ryhmäkohtainen tuki ja joustavat opetusjärjestelyt korostuvat entistä enemmän. Tämä haastaa sekä opettajia että oppimateriaaleja. Tarvitaan välineitä, jotka tukevat eriyttämistä ja monikielisten oppilaiden tarpeita – sekä helpottavat opettajien yhteistyötä.

Opettajien aika on rajallista, ja resurssien ohjaaminen oman työn ja samanaikaisopettajuuden kehittämiseen sekä opettajien välisen yhteistyön lisäämiseen olisi äärimmäisen tärkeää. Kaikille yhteinen oppimateriaali vapauttaa opettajien aikaa yhteistyölle ja suunnittelulle sekä parhaimmillaan antaa myös esimerkkejä siitä, mitä kaikkea yhteistyö voi olla. Oppilaan näkökulmasta on tärkeää ja toivottua, että oppilas voi harjoitella itselleen sopivia asioita, mutta kuitenkin samalla kokea olevansa osa samaa ryhmää. Kaikille yhteinen oppimateriaali tukee tätä.

Anni Helotie, Oppimisen tuen erityisasiantuntija, Hyvinkää

Enemmän eriyttävää sisältöä ja tukea yhteistyöhön

Edukustannuksen Satuovien aapinen ja lukukirja oheismateriaaleineen on suunniteltu yhteiseksi oppimateriaaliksi kaikille oppilaille. Sarjassa ei ole erillisiä E-materiaaleja ja monikielisten oppilaiden materiaaleja, vaan se tarjoaa yhden yhteisen, runsaan ja pedagogisesti harkitun kokonaisuuden.

Yhteinen materiaali tuo merkittäviä hyötyjä

Käyttäjien kokemuksia

Satuovien aapinen ja lukukirja tarjoavat erinomaiset työvälineet sekä oppilaalle että opettajalle. Materiaali huomioi erilaisten oppilaiden – ja opettajien – tarpeet ja tukee oivallisesti opettajien välistä yhteistyötä eri opetusmuotojen järjestämisessä. Tai kuten eräs ensimmäisen luokan opettajatiimi kommentoi:

Työskentelemme päivittäin lukutaidon mukaan jaetuissa joustavissa ryhmittelyissä. Välillä ryhmiä on kaksi, välillä kolme tai jopa neljä. Suunnittelua ja työskentelyä helpottaa suuresti, kun kaikki ryhmät voivat työskennellä saman Taitojen vihkon sivun parissa, kukin omista lähtökohdistaan käsin. Toinen opettaja voi edetä opejohtoisesti, toisen ryhmä tekee tehtävät itsenäisesti – silti sivu on tehty, kun seuraavana päivänä työskentelyryhmä onkin eri. 

Aapisessa on hyvä, että kaikkia lukemisen tasoja (tavut, sanat, virkkeet) löytyy molemmilta aukeamilta, jolloin jo lukeville on helppoa antaa sopiva lukuläksy. Sanastoharjoittelun tehtävät opeoppaassa ovat todella hyviä kaikille, eivät vain S2-oppilaille. Tunnekasvatus kulkee tehtävissä koko ajan rinnalla, mikä mahdollistaa sen syvemmän tai kevyemmän käsittelyn. 

Ymmerstan koulun ekaluokan tiimi, Espoo

Tutustu Satuoviin!

Tutustu Satuovien aapisen ja lukukirjan esimerkkisivuihin ja oheismateriaaleihin!

Kurkista Satuovien aapisen ja lukukirjan ihastuttavaan maailmaan ja lataa tästä virkekortit käyttöösi.

Edukustannuksen verkkosivulta löydät kattavan esittelyn materiaalin rakenteesta, teemasisällöistä ja eriyttämisen mahdollisuuksista.

👉 Avaa tuotesivu >>

Miksi kaikille yhteinen oppimateriaali hyödyttää kaikkia?
Millaisia etuja tuo yhteinen, kaikkien oppilaiden tarpeet huomioiva oppimateriaali? Lue asiantuntijoiden ja opettajien näkemyksiä siitä, miten yhtenäisyys tukee eriyttämistä, sujuvoittaa yhteistyötä ja vahvistaa oppilaiden osallisuutta.

👉 Lue artikkeli >>

Liity Edukustannuksen postituslistalle!