Lue kuinka Tuuma 5 toimii oppikirjailijan luokassa
Tuuma-sarja on saanut paljon kiitosta luokanopettajilta sen eriyttävistä ominaisuuksista ja selkeistä opetuskokonaisuuksista. Pääsimme keskustelemaan espoolaisen luokanopettajan ja Tuuma 5:n oppikirjailija Marja Merikannon kanssa siitä, miten Tuuma on tukenut hänen opetustaan ja oppilaidensa oppimista.
Marja Merikanto kertoo, että Tuuma-oppimateriaalin avulla on ollut helppoa huomioida opetuksessa eritasoisia oppilaita, joita hänen luokassaan on paljon:
“Tuumalla opettaminen etenee niin, että opeteltava asia on pilkottu hyvin pieniin opetuskokonaisuuksiin, jotka on helppo opettaa opetusruutujen avulla. Opetusruuduissa on vain vähän uutta asiaa, ja oppilaiden on ollut helppo oppia uutta vain vähän kerralla. Selkeiden opetusruutujen ansiosta minun on ollut helppo huomioida opetuksessa ne tärkeät perustaidot, joista on apua uuden opettelemisessa.”
Merikannon mukaan Tuuma auttaa myös oppilaan osaamisen havainnoimisessa:
“Tuuman avulla minun on ollut helppoa havainnoida oppilaiden osaamista. On ollut helppo havaita, ketkä oppilaista tarvitsevat lisätukea, ja myös taitavat oppilaat ovat erottuneet selkeästi. Tämä oppikirja tekee todellakin paremmin näkyväksi puutteet oppilaan osaamisessa.”
Merikanto on huomannut, miten Tuuma ohjaa opettamaan:
“Tuuma vaatii opettajalta enemmän opettamista, sillä jokainen asia opetetaan perusteellisesti pienissä osissa. Olemme käyttäneet enemmän aikaa uuden asian opettelemiseen, ja kun opetettava asia on pilkottu pieniin osiin, on oppilaalla mahdollisuus edetä oppimisessaan pienin askelin kohta kohdalta.”
Digimateriaaleista tukea oppimiseen ja ajattelutaitojen kehittämiseen
Tuuman digimateriaali on osoittautunut hyväksi työkaluksi:
“Digimateriaalista olemme löytäneet paljon hyviä tehtäviä, joiden avulla oppilaat ovat kerranneet oppimaansa. Olen todennut käytännössä hyväksi sen, että Tuuman kanssa työskennellessä ei ole tarkoitus, että oppilas ryhtyy heti laskemaan rutiininomaisesti tehtäviä, kuten ehkä aikaisemmin olen tottunut tekemään jonkin muun oppikirjan kanssa, vaan uusi asia opetellaan tekemällä ajattelua vaativia tehtäviä”, Merikanto kuvailee.
Eriyttäminen ja perusasioiden tukeminen oppimateriaalissa helpottavat opettajan työtä
Merikanto toteaa, että Tuuma on ollut opettajalle turvallinen väline, koska se muistuttaa opettajaa siitä, kuinka tärkeällä sijalla hyvä perustaitojen hallinta on, kun opetellaan uusia asioita.
“Tuumalla on turvallista opettaa, kun voi luottaa siihen, että kaikki tärkeät asiat tulee huomioitua. Saman oppitunnin aikana on mahdollisuus tukea hitaampien oppilaiden työskentelyä, ja taitavammat oppilaat voivat edetä omatoimisesti tai tehdä lisätehtäviä, jotka harjoittavat ajattelutaitoja ja loogista päättelykykyä.”
Tuuman sanallisista tehtävistä ja lisätehtävistä on iloa taitavalle laskijalle:
“Tuumassa on paljon sanallisia tehtäviä, ja ne haastavat hyvin taitaviakin laskijoita. Heikompien oppilaiden kanssa olemme laskeneet yhdessä sanallisia tehtäviä ja opetelleet myös tekemään piirroksia laskemisen tueksi. Minun oppilaani ovat oppineet Tuuman avulla myös ajattelemaan itsenäisesti, mitä tekevät.”
Merikanto on myös antanut oppilailleen eritasoisia kotitehtäviä Tuuma-oppimateriaalin avulla:
“Luokalleni on sopinut hyvin, että olen voinut antaa heille eritasoisia kotitehtäviä. Joskus oppitunnin päätteeksi oppilaat saavat valita muutaman seuraavan tehtävän kotitehtäväksi. Olen huomannut, että oppilaita motivoi se, että he voivat itse ehdottaa omat kotitehtävänsä juuri siitä kohdasta, johon laskemisessa ovat jääneet.”
Haastattelijana toimi Petri Vainikka